Gdy szukamy konkretnych odpowiedzi w okno wyszukiwarki Google wpisujemy pytanie chcąc jak najszybciej dotrzeć do interesujących nas informacji. Od teraz nad normalnymi wynikami wyszukiwania na wybrane zapytania typu „co to jest”, „co to”, „jak”, „od kiedy” wyświetli się blok zawierający sugerowaną najlepszą odpowiedź, a w zasadzie jej fragment wraz z odesłaniem do źródła.
Czym są polecane fragmenty?
Podsumowania (polecane fragmenty) to informacje zaczerpnięte ze strony internetowej która została najlepiej oceniona dla danego zapytania. Krótkie fragmenty które odpowiadają bezpośrednio na zadane pytanie. Z zasady ma to być najważniejsza informacja, zwięzła, przyciągająca uwagę internauty. Całość opakowana jest w ramkę, często z dopasowanym zdjęciem, wynik podawany jest więc w atrakcyjnej formie.
Plusy i minusy
Plusy wynikające z tej nowości odczują użytkownicy internetu, mogą w szybki sposób dotrzeć do najważniejszego dla nich fragmentu strony internatowej co jest korzystne szczególnie w przypadku zapytań mobilnych. Polecany fragment któremu dodatkowo towarzyszy grafika może zająć całą widoczną cześć ekranu użytkownika mobilnego. Minusy będą widoczne dla właścicieli stron internetowych w postaci spadku CTR. Użytkownik wyszukiwarki który znalazł już odpowiedź na pytanie bezpośrednio w wynikach wyszukiwania nie musi odczuwać potrzeby przejścia na stronę internetową która zawiera jej źródło. Na szczęście nie wszystkie szczegółowe zapytania da się w ten sposób uprościć i nawet jeśli polecany fragment zawiera odpowiedź, to często będzie to jedynie „zajawka” treści która opisuje krok po kroku jak coś zrobić lub czym coś jest. Osoby zainteresowane tematem przejdą do źródła zapewne poprzez odnośnik w featured snippet i zapoznają się z pełnym tekstem opisującym zagadnienie.
Kiedy wyświetlane są polecane fragmenty?
Gdy Google rozpozna, że wpisywane zapytanie ma formę pytania może wyświetlić blok. Zgodnie z informacją podaną na stronie supportu nie ma możliwości samodzielnego oznaczenia wybranych treści na własnej stronie internetowej tak aby spełniały rolę polecanych fragmentów. Google określa je w sposób programowy na własnych zasadach. Jednak aby strona mogła zostać wzięta pod uwagę, musi wyświetlać się poprawnie w wersji desktopowej oraz mobilnej. Informacje muszą być podane w odpowiedni sposób (krótka konkretna odpowiedź na zadane pytanie). Największe szanse mają witryny które potrafią zatrzymać internautę na dłużej, mają krótkie czasy odrzuceń pomimo tego, że pozwalają szybko dotrzeć do najważniejszych informacji.
Polecane fragmenty są już widoczne w polskich wynikach wyszukiwania. Przykładowo dla frazy „Jak uruchomić komputer” otrzymujemy taki oto wynik:
Ale już na frazę „Jak uruchomić komputer w trybie czystego rozruchu” polecany fragment nie jest dostępny.